Mak...  

Thursday, May 14, 2009



aku berasa teramat bersyukur...
dilahirkan dari rahim seorang wanita yang ku panggil mak
aku dikurniakan seorang mak yang memahami diri ku
mendidik aku dan adik beradikku yang lain
menjadi manusia yang banyak bersabar dan berguna
mak adalah insan yangtidak pandai
menyimpan dendam dan perasaan benci
pada mereka yang selalu berniat buruk
suka menaburkan fitnah dan pelbagai tomahan.
ke atas diri mak....
mak tetap bersabar dan terus tersenyum
diwajahnye tidak tergambar sedikit perasaan terluka,
berdendam dan marah...takada secalit pun...
aku tidak penah dengar sebutir bicara
yang keluar dari mulut mak
menceritakan keburukan orang lain...
acap kali perkataan yang keluar
dari bibirnya hanya memuji..
mak menjadi pendengar yang setia
dikala aku dirundum masalah
mak menjadi air dikala
api kemarahanku sedang menyala...
mak mengunakan kelembutan untuk mendidik
aku dan adik beradik yang lain...
malam tadi air mata ku meleleh melihat
wajah mak yang sedang lena kerana kepenatan
hati kecil ku berbicara "mampu ke aku mewarisi sikap ibu"
mak maafkan anak mu...
sepatutnya HARI IBU yang baru berlalu
pasti ada hadiah paling istimewa buat mu
ku tahu mak tidak penah menagih pe2 hadiah pun
cuma yang mak harap kan kasih sayang anak2
dan melihat anak2 nya bahagi dunia dan akhirat
menjadi manusia yang berguna dan menjadi
anak yang soleh dan solehah...
mak aku berazam akan menghantar mak dan ayah
ke tanah suci Mekah..


"ibu adalah insan paling istimewa dihati ini"


AddThis Social Bookmark Button


1 comments: to “ Mak...

 

Design by Amanda @ Blogger Buster