Wooooooo fitnah datang lagi  

Saturday, June 27, 2009












Ketika aku marah dan berduka
ingin ku intip serpihan sabar dari catatan
hidup Siti Sarah......



"si polan itu gunakan ilmu hitam
untuk meruntuhkan rumahtangga orang"
GILA pe????? tu ungkapan
yang terkuar dari mulutku
sesungguhnya ungkap yang berunsurkan fitnah
amat perit untuk diterima hati dan fikiraan
tau ke orang yang difitnah akan menjadi mangsa
kepada masyarakat dan keadaan sekeliling...
penduduk isi dunia sanggup memfitnah dan mengadakan
cerita yang boleh mendatangkan keaiban
pada orang yang menjadi mangsa
demi kepentingan dan kepuasaan hati...
aku bukan manusia yang begitu sempurna sekali
aku akui aku banyak kelemahan yang ada kalanya
aku tidak menyedari datang dari diriku sendiri...
aku tidaklah sewarak dan jua tidak
sejahil mana dalam ilmu agama
tapi aku masih mempunyai akal fikiran yang masih
waras untuk membezakan baik buruk sesuatu perkara
ibubapa ku mendidik aku ilmu agama yang secukupnya
buat diri ku untuk menjalani kehidupan harian
yang terlalu banyak onak dan duri...
ilmu agama yang ibu ayah titipkan ku jadikan
pegangan dan pedoman ku...
tapi kenapa aku difitnah sedemikan rupa..
tidak ku sangka pekara ne dilakukan oleh
mereka yang aku anggap macam adik beradik..
bila aku mendengar fitnah yang dilemparkan
aku beristifar berkali -kali...adakah ini duga uji buat diriku
adakah diriku akan diuji sekali lagi...
untuk mendapatkan kesahihan berita yang disampaikan
aku bertanya kepada orang yang menyebarakan fitnah
aku gunakan secara kelembutan tu lebih berkesan
bagiku andai aku tidak melakukan tidak perlu melenting
marah membabi buta...bukan setakat aku difitnah
tapi aku juga digelar dengan pelbagai gelaran
"hantu,syaitan dan macam-macam ada
mengambarkan aku adalah
manusia yang paling jahat sekali
bagi mereka mereka adalah insan paling mulia..
yang mana mereka -mereka tidak penah
melakukan sekelumit hama pun
kesalahan dan kejahatan...
pada zahirnya aku kelihatan boleh
ketawa ,senyum dan bergurau
tapi pada bantinnya hanya Allah yang maha mengetahui
aku pegang kata nasihat kakku....walaupun aku penah gelakkan
"belaja menjadi manusia yang redha"






























AddThis Social Bookmark Button


2 comments: to “ Wooooooo fitnah datang lagi

  • Sifu Mirza
    June 27, 2009 at 6:38 PM  

    salam angerik...

    apa khabar sekarang?
    doa saya awak terus berada di dalam lindungan Ilahi...

    doa saya juga awak tabah menghadapi ujian ini sejajar dengan firman Allah dalam surah al-baqarah ayat 286..

    pada analisa saya...

    orang yang menfitnah seseorang dengan sesuatu perkara.. sebenarnya dialah yang cenderung kepada perkara fitnah tersebut...

    jika dia menuduh kita mencuri..sebenarnya dialah cenderung kepada mencuri (kerana dia tahu teknik & taktik seorang pencuri)..

    so senjata orang yang difitnah ialah doa...

    berdoalah utk kebaikan... doa agar diri dilindungi.. doa agar diri diberi kekuatan...

    dan janganlah rasa sedih, sebak dan sebagainya kerana orang atau manusia yang paling teruk difitnah ialah role model kita iaitu Rasulullah s.a.w..

    :-)

    sabar yer...

  • anggerik
    July 1, 2009 at 10:25 AM  

    salam sifu...terima kasih sifu atas doa sifu pada diri saya...
    insyallah saya akan jadikan nasihat sifu sebagai panduan hidup saya untuk menghadapi liku-liku kehidupan yang mendatang yang lebih mencabar...

 

Design by Amanda @ Blogger Buster