Hari Raya oh Duit Raya....  

Thursday, September 25, 2008


Hari ini dah 25 ramadhan...
waduh cepat betul masa berlalu...
"masa tak menunggu aku"sambil buat keja
aku mendengar radio buat halwa telinga
banyak lagu raya diputarkan dicorong radio.....lagu raya versi zaman moden ne tak best betul langsung tidak berkesan disanubari ku
(lagu syok sendiri) tapi lagu zaman dahulu
wah terasa betul nak raya....semangat berkobar-kobar.. sedang asyik
buat kerja lagu kegemaran aku'satu hari dihari raya" dendangan M.nasir
aku teringat zaman kanak-kanak ku.....1 hari ramadhan aku dah menangis nak beli baju dan kasut baru untuk hari raya..aku takut kalau lambat beli baju dan kasut habis alamatnya tak adalah baju dan kasut baru tidak adalah maknanye hari raya(malu dkt kawan-kawan)
(tidak kira cantik atau tidak cantik tapi semuanya cantik bagiku)kalau tak dapat baju baru merajuk tak nak makan,tapi bila mak tunjuk peha ayam goreng hilang semua rajuk..he..he..
masih aku ingat kalau mak buat kuih untuk raya,
akulah manusia paling penyibok dan gembira......
aku rasakan bau biskut yang mak buat terlalu sedap dan wangi baunya
(1 batu dah berbau)..he...he...aku siap pesan pada mak kuih yang hangit
aku punya... tak siapa berani usik.....
malam menyelang hari raya..aku tak sabar
nak mendengar pengumuman raya...
bila pengumaman menyatakan esok hari raya aku terlompat-lompat
gembira...alamak teroverlah pulak (dah lah tidak puasa penuh ..he..he..)
tanpa membuang masa aku menyambung
main bunga api...terlalu seronok bermain bunga api seluar yang aku
pakai habis terbakar dan koyak akibat terkena percikan bunga api.....
malam itu teruk aku kena marah dengan ayah...

suara laungan tadbir memuji -muji kebesaran illahi kedegaran.........
dengan perasaan terlalu gembira dalam fikiran aku dapat pakai baju baru dan
cantik beraya dengan kawan(duit raya pasti banyak dapat...he..he)
selesai sesi maaf bermaafan dengan ahli keluarga..
aku dan rakan-rakan lain memulakan sesi ziarah menziarahi
matlamat utama kami nak cari duit raya....
zaman aku dulu selalu dapat duit raya 20 sen
tapi nilai sangat berharga..tidak penah bersunggut..
kalau dapat 50 sen @ rm 1 siap bagitahu kawan-kawan lain...
aku ape lagi mengambil kesempatan pergi rumah orang itu 2 kali..he...he..
(tuan rumah perasaan tapi buat-buat tak perasaan)
mentari hampir terbenam aku dan rakan-rakan menamatkan sesi ziarah untuk mencari duit raya...aku dan rakan-rakan merancang menyambung keesokan harinya....
waktu aku rasa itulah kenangan yang paling manis...aku tersenyum sendiri
mengenangkan kenakalan aku... (sekarang raya sorang-sorang,kawan-kawan yang sama matlamat dengan ku semuanya dah berkeluarga)





AddThis Social Bookmark Button


1 comments: to “ Hari Raya oh Duit Raya....

 

Design by Amanda @ Blogger Buster