Raja Buah  

Monday, July 6, 2009

"raja buah sudah mari"

tu gelaran bagi durian sape yang tak tau
aku lihat mana pergi pasti ada "raja buah"
hari sabtu selepas aku dapat jemputan dari
kawan lama..demo orang perak..
dah lama demo pelawa aku datang rumah demo
tambah lagi ne musim buah-buahan..
tidak menghampakanye sekeluarga..
aku dan keluarga pun menerima undangan mereka sekeluarga
sampai di kampong halamanye...
kami dibawa ke dusun belakang umahnya
mak ai terlopong mulut aku tengok macam-macam
buah...aku macam beruk mak yeh
terlompat -lompat sambil mulut berisi buah -buahan
tak pasal -pasal aku dicubit oleh mak
baru aku sedar aku jadi perhatian meraka sekeluarga
malunye....mak kawan ku siap cakap nanti makcik
bekalkan buah -buahan ye untuk dibawak balik
senyum sampai ketelinga.....
aku mengambil kesempatan makan buah durian sepuas-puasnye
tengah hari aku di hidang dengan gulai
lemak tempoyak ikan patin & sambal tempoyak
lepas makan tengah hari aku sambung lagi
menikmati makan durian.....
waktu petang kami memohon diri untuk pulang
aku sedih nak meninggalkan dusun durian..
tapi kena jugak balik...
lepas solat maghrib aku rasa lain macam je
badan macam panas,duduk serba tidak kena
sendawa rasa durian je.....
aku mengadu pada mak....mak cakap tu lah
masa makan tidak ingat dunia
kalau boleh kulit durian nak ditelannye sekali
ayah siap pelawa nak makan durian lagi
boleh ayah tolong kopekkan
sabar je lah.........lastnye aku dah tidak tahan
aku berendam didalam kolah bilik air..
untuk hilangkan kepanasan suhu badan ku

AddThis Social Bookmark Button


2 comments: to “ Raja Buah

 

Design by Amanda @ Blogger Buster