TAngISan SeORG IsTEri.....  

Tuesday, November 4, 2008


Malam ne aku dah merancang hendak makan dimuara Hj Dorani...
ada orang nak belanja (makan free jangan lepaskan peluang wooow)
kesian dengan sepupu ku merengek-rengek nak ajak aku pergi muara..
iutkan hati dan badan letih malas banget...
aku pergi lepas solat isyak...
sampai di restoren muara pengunjung tidak begitu ramai..
aku mencari tempat duduk sebelah laut nak menikmat udara laut..
kami memesan makanan..sambil menunggu makan dihidangkan kami berbual pelbagai topik...tiba-tiba mata ku menangkap bayang sesusuk tubuh wanita yang aku penah kulihat dan kenali tapi bezanya wanita ne bertudung..wajah dan gerak gerinya persis kawan karib ku wawa...nak ku tegur takut tersalah orang...untuk menyedapkan hati aah ne mungkin pelanduk dua serupa...tiba-tiba bahu ku ditepuk oleh sesorang..pe lagi terkejut beruk lah juga...tap masih boleh kontrol ayu lagi...rupanya wanita yang kulihat tadi ..memang Wawa sahabat ku...kami berpelukan...tapi kulihat susuk tubuh badan wawa susut dan wajahnya cengkung...kini dia sudah memiliki seorang anak lelaki yang comel dan sedang menunggu hari untuk anak yang kedua..(bestnya ada anak sendiri )aku mempelawa duduk..rasanya masih tak puas lagi nak bercerita.......
kami bertukar cerita...dengan mulut yang tak sempat nak "brek"aku bertanya kepadanya kenapa tubuh badannye terlalu kurus dan macam tidak terurus....
dia cakap penat....mungkin kot penat uruskan hal rumah tangga,kerja dan suami...
"Suami' aku teringat mana suami dari tadi tidak kelihatan dulu masa baru
kahwen macam belangkas...he..he...dengan berani aku tanya mana suaminya..
wawa terdiam...(suaminya dulu kawan karib ku juga) anaknya Afiq dengan nada pelat...
"papa jahat..papa suka pukul mama"mulut ku terlopong mendengarnya..
macam tidak percaya pe yang ku dengari...
ku sangka kisah macam ini hanya berlaku dalam drama je..
dekat luar tidak adalah kisah macam ne berlaku....kulihat wawa menundukkan muka kelihat linangan air mata menitis dipipinya...ku pegang tangan wawa
"pe sebenarnya yang berlaku??
betul ke pe yang ku dengar tadi??kenapa jadi macam ini??
Ya Allah pe sebenarnya yang berlaku
tangisan wawa makin menjadi-jadi..ku cuba pujuk wawa...takut pengunjung lain dengar tak jadi pulak makan mereka..terus tengok drama swasta pulak...dah tentu pelakonnya aku....
dalam sendu senda wawa menceritakan krisis rumahtangga yang di alami.sikap suami yang panas baran dan mengabaikan tanggung jawab pada keluarga..(anak dan isteri)....betul ke macam tidak percaya..sebab setahu dan sepanjang aku berkawan dengan suaminya..dia lelaki yang penyayang,hormat perempuan dan orang gelar mat senyum...tapi mungkin masa dan keadaan mengubah sikap sesorang...yang tahu perangai sebenar hanya mereka yang tinggal serumah dan hidup bersama....Ya Allah kenapa manusia hari ini menanggap perkahwinan hanya suka-suka bukan kerana tanggungjawab...amanah yang diberikan tidak dilaksanakan sebaik mungkin....kenapa membuat perangai bila sudah ada anak??andai mahligai yang dibina hancur berkecai bagaimana nasib si anak????aku teringat kata seorang sahabat yang
ku anggap kak "lelaki beriman hampir pupus"
aku jadi takut untuk kawen..bila ku lihat sekeliling aku penuh dengan masalah rumah tangga
dan masalah berkaitan dengan lelaki....takuuuuuuuutnye
menurut wawa suaminya tengah angau dengan kawan opisnya....
alahai lelaki pe lagi yang kau cari dan kau mahu???????
akhirnya aku menasihati wawa supaya bersabar dan banyakkan berdoa.....
nak nasihat lebih aku pun belum kawen lagi...
takut terlalu over pulak nanti...akhirnya tangisan wawa reda......
makanan yang ku pesan pun sampai....kami menjamu selera........


"Ya Allah berikan lah sahabat ku sinar kebahagian dan tabah menghadapi dugaan hidup ini"

"lahirkanlah kesabaran macam siti sarah......amin"

AddThis Social Bookmark Button


 

Design by Amanda @ Blogger Buster