manusia 10001 ragam  

Tuesday, November 18, 2008

manusia oh manusia penuh ragam....aku buntu dengan masalah disekeliling aku ...
setahu aku tidak penah minta makan,minum dan sebagainya dekat orang lain...

malahan aku tak penah pun mengemis dan meminta simpati pada orang lain
andai aku dalam kesusahan sekali pun...insyallah dengan kudrat empat kerat
ini aku kan berusaha tanpa menagih simpati dan ehsan orang lain....
aku tidak penah menggangu kehidupan keluarga orang lain.....
dunia ku hanya pergi kerja balik kerja,pergi pasar beli barang dapur&keperluaan
jauh sekali nak kuar pergi berjalan-jalan makan angin..
bila cuti hanya duduk rumah tengok tv dan membesarkan badan
kenapa aku dan kak ku sering menjadi bahan fitnah dan
umpatan manusia yang suka mencari kesalahan dan sentiasa
beriri hati dengan aku dan kakku.....
knp?????????????????makin aku mendiam diri
makin bermacam -macam cerita aku dengar...
dulu aku sukar menerima@mempercayai pe
yang jiran sampaikan pada ku..
aku anggap manusia biasalah suka membawa mulut....
tapi Allah itu maha adil.....
malam tadi aku menolong umah jiranku
membuat majlis kenduri cukur baby...
kalau ikutkan aku malas nak pergi sebab badan kurang selesa..
tapi bila fikir balik jiran sebelah rumah tidak manis
pulak andai tidak pergi....
ku paksakan diri juga pergi membantu mana yang patut......
sedang aku membantu didapur....aku terdengar suara-suara
yang bercerita tentang diriku dan kak ku....
mak cik yang tengah sedap bercerita tentang diri ku
tidak perasaan dengan kehadiran aku...
aku hanya berdiam kan diri mendengar diri ku
menjadi topik sesi umpat mengumpat dan memfitnah ....
aku waktu itu hanya mahu tahu kesahihan
tentang pe yang ku dengari sebelum ini...
aku kehairanan kenapa soal tentang peribadiku
yang mereka sibok perkatakan....
tentang kerjaya...tentang jadoh dan masa depan aku....
suka hati akulah nak memilih ke @terpilih...
ko orang peduli pe..itu hak aku,masa depan aku dan cita rasaku
kenapa mereka mesti menyibok tentang diri ku??
kenapa nak memantau pe yang aku dan kak ku lakukan?????
kenapa nak tau mana aku pergi dan semualah tentangku
(agaknya termasuk berapa saiz pakaian dalam ku)
ku begitu hairan sesangat....
kenapa mereka tidak pantau anak mereka sendiri????
yang bergitu liar keluar rumah tidak kira waktu&berkepit dengan lelaki
ada dikalangan anak mereka yang mengandung luar nikah,
kena tangkap khalawat dan banyak lagi...
tidak bising pun pandai pulak diam seribu bahasa...
selesai majlis aku membantu mengemas mana yang patut
sebelum balik sempat aku hadiahkan senyuman paling manis kepada mak cik itu
ku ucapkan terima kasih sebab menjaga dan memantau aku...
lepas ini ku sematkan dalam hati supaya lebih berhati-hati
dalam tingkah laku dan apa jua...tapi aku tau pe yang ku buat selama ini
biarlah pe orang nak kata pasal aku...
kini yang mampu ku lakukan hanya berdoa pada ALLAh s.w.t

AddThis Social Bookmark Button


1 comments: to “ manusia 10001 ragam

 

Design by Amanda @ Blogger Buster